>

STARTUP 101: Ako začať a čo sú prvé kroky?

GROWNi_SYMBA_STARTUP

Róbert Müller, 15. 8. 2023

Na Slovensku je veľmi mladý startupový ekosystém, v ktorom sa ešte len rodia prvé veľké úspechy. Chýba tu však základné vzdelanie o tom, ako vytvoriť startupovú hodnotu. Existuje veľa škôl a programov, ktoré učia, ako vytvárať biznis plány, marketingové stratégie alebo iné dôležité plány, ktoré však prichádzajú až v neskorších štádiách projektu. Preto je bežné, že mladí startupisti dostanú skvelý nápad (alebo aspoň si to myslia) a skočia do toho oboma nohami, začnú budovať tím a pomaly zakladať firmu, ešte predtým, než vznikne skutočný nápad a má hodnotu. Toto vedie len k zbytočným chybám a sklamaniu.

V posledných pár mesiacoch som mal možnosť v rámci nášho programu SYMBA konzultovať niekoľko začínajúcich startupov, v ktorých som videl tie isté chyby. Preto som sa rozhodol spraviť sériu o tom, ako vytvoriť startup, kde preberieme najčastejšie chyby a hlavne správne postupy, ako vytvoriť z nápadu niečo, čo má hodnotu.

Tento článok je teda pre každého začínajúceho ambiciózneho startupistu, ktorý chce vytvoriť ten ďalší skvelý „Unicorn“ a zmeniť, ako náš svet funguje. Pre tých, ktorých zaskočilo slovíčko „unicorn“, znamená to, že ešte len začínate v startupoch a mali by ste si pár základných vecí prečítať. Preto na konci tohto článku dám odkazy na knihy, ktoré verím, že každý startupista potrebuje prečítať. V skratke, „Unicorn“ startup je veľmi zriedkavý príklad, kedy startup dosiahne miliardovú hodnotu. Na Slovensku ešte nemáme takýto príklad, ale každým rokom sme bližšie a bližšie k svetovému štandardu.

Začnime teda na začiatku. Dnešný svet sa veľmi rýchlo hýbe a na každom rohu internetu je nejaký motivačný citát, ktorý nám pripomína, že potrebujeme tvrdo makať a rýchlo uspieť, lebo to je predsa to, čo každý chceme – byť milionárom v 25 rokoch. Ego, nahováranie si a klamanie samého seba sú veľmi časté dôvody, prečo startupy zlyhávajú. Keďže prvé začiatky a roky stojí startup hlavne na zakladateľoch, teda prvých 2-3 ľuďoch, ktorí prichádzajú s prvotným nápadom, je veľmi dôležité, aby mali zakladatelia správny prístup a mentalitu.

Zlyhania a chyby budú na pravidelnej báze. Mojím cieľom ako zakladateľom nie je nerobiť chyby. Po prvé je to nereálna predstava, keďže každý robíme chyby, ale čo je horšie, práve na chybách sa najviac učíme a posúvame sa dopredu. To je podstata startupu – neustále sa zlepšovať a vyvíjať sa. Preto naším cieľom by malo byť čo najrýchlejšie a najefektívnejšie sa učiť na chybách, ktoré sa neodvrátiteľne musia stať aby sme uspeli.

A ktorá je teda prvá chyba, na ktorú myslieť pri tvorbe startupu?

Preskočenie základov

Ako som už spomenul, veľakrát začínajúci startupisti dostanú nápad, ktorý si myslia, že je úžasný a zmení svet, a začnú budovať tím, firmu a biznis, pritom ešte nevytvorili žiadnu hodnotu, ktorú by mohli predať. Na to, aby firma mohla zarábať, vyplácať zamestnancov a rásť, musí vedieť predať svoju hodnotu.

Ako premeníme nápad na hodnotu?

Skúsme premýšľať nad týmto procesom, akoby sme vytvárali experiment v laboratóriu.

Náš prvý nápad, čo dostaneme ohľadom startupu, nie je to, čo to v skutočnosti je. Je to len naša „hypotéza“ o možnej realite, ktorá môže, ale aj nemusí byť pravdivá. Preto práve tu sa dostávame do štádia, kedy musíme zistiť, aká je aktuálna realita, a teda urobiť výskum.

O čom je hypotéza?

Naša prvotná hypotéza by sa mala sústrediť na to, aký problém chceme vyriešiť a ako ho chceme vyriešiť. Prvý krok je teda napísať si, čo je vlastne naša hypotéza. Preto by sme mali využiť správnu štruktúru, aby sme vedeli jednotlivé body rozobrať a otestovať.

Táto štruktúra sa nazýva Problem statement.

Problem Statement

Problem statement alebo definícia problému, je veľmi dôležitý nástroj pre startup. Je to akoby srdce firmy a dôvod pre jej existenciu, pretože v ňom jasne popisuje skutočnú výzvu, ktorou sa firma zaoberá. Uvažujme nad príkladom, ktorý nám všetkým bude známy. Tu je problémové vyhlásenie pre firmu, ktorá poskytuje videokonferencie za posledné roky:

„Kancelárie nemôžu byť otvorené a ľudia sú vyzývaní zostať doma, okrem prípadov, keď musia odísť pre absolútne nevyhnutnosti, ako je jedlo a zdravotná starostlivosť. To znamená, že nemôžu pracovať v kancelárii a spolupracovať ako firma, ako kedysi.“

Firmy ako Zoom, Microsoft (cez Teams) a iné získali výhody zo zmätku, ktorý spôsobila pandémia. Aj po pandémii pokračujú vo svojom úspechu, pretože ich riešenia tak dobre riešili problem statement, že pridaná hodnota pre zamestnancov sa stala samozrejmou.

Dobrý problem statement je krásny svojou jednoduchosťou. Malo by to byť jedno alebo dvojvetové vyhlásenie, ktoré jasne vyjadruje problém, ktorý chcete vy a vaša firma riešiť. Jeho úlohou je inšpirovať kreatívne myslenie, ale (a to je kľúčové), nemalo by popisovať riešenie.

Problem statement je hlavným vyhlásením, podobne ako misia alebo vízia. Avšak zameriava sa iným smerom. Firma môže mať viacero problémových vyhlásení a každé z nich môže mať jeden (alebo viac) produktov, ktoré sú vyvinuté ako riešenia ku konkrétnemu vyhláseniu.

Keď pristupujete k inovácii správnym spôsobom, problem statement sa stáva štandardom, podľa ktorého sa hodnotí produkt. Keď máte v tíme všetkých zainteresovaných, ktorí sa pýtajú „rieši tento produkt problem statement?“ počas každej fázy vývoja, úspech je oveľa pravdepodobnejší.

Sedem otázok pre dobrý problem statement

Isté je, že jednoduchosť je často najťažšie dosiahnuteľná. Väčšina ľudí by radšej napísala 10 000-slovnú esej, než sa pokúsila vytvoriť pár viet, ktoré by úplne zahrnuli problém.

Najlepší spôsob, ako vytvárať efektívne problémové vyhlásenie, je klasická brainstormingová konferencia. Buď si to môžete zorganizovať sami, alebo s niektorými spoluzakladateľmi. Sadnite si a opýtajte sa sami seba týchto sedem otázok:

1) Aký je problém, ktorý treba vyriešiť?

2) Prečo je to problém?

3) Kde sa problém prejavuje?

4) Kto je ovplyvnený?

5) Kedy sa problém prvýkrát prejavil?

6) Ako sa problém prejavuje?

7) Ako často sa problém prejavuje?

Keď máte odpovede na tieto otázky, budete schopní ich skonsolidovať a prísť na podstatu problému – váš problem statement. Potom si položte otázku, či obsahuje nasledovné informácie:

1) Identifikuje medzeru na trhu (pain point)?

2) Vysvetľuje, kedy, kde a o čom táto medzera hovorí?

3) Má údaje o tom, aká veľká je táto medzera v nákladoch, veľkosti, kvalite, atď.?

4) Vysvetľuje, prečo je túto medzeru potrebné vyplniť?

S týmito jednoduchými krokmi sa môžete priblížiť k jasnému problémovému vyhláseniu, ktoré vám pomôže smerovať vašu inovatívnu cestu.

Súhrn

Na záver, si teda prejdime hlavné myšlienky, ktoré sme spomenuli.  Každý startupista musí vedieť prijímať zlyhania a poučiť sa z nich. Chyby a problémy sú súčasťou startupu a my s nimi musíme vedieť pracovať. “Pomaly ďalej zájdeš”, mi nikdy neprišlo tak vhodné ako teraz. Základy, ktoré potrebujú zakladatelia sú nevyhnutné a nedajú sa preskočiť. Preto treba radšej pomalšie a podrobne prejsť naše články a GROWNi návody, ako zmeniť myšlienky na projekt. Je to pomôcka aj pre tých, ktorý chcú vytvoriť startup. Všetko to začína problémom a ako dobre ho vieme definovať. V ďalšom článku si preberieme ako sa robí výskum a analyzuje problém.

Naše startup programy: 

Startupbox

Startup Digital Class

Odkazy na knihy:

  • LEAN STARTUP (Eric Ries, BizBooks, 280 strán)
    How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses
  • Od nuly k jednotke (Peter Thiel a Blake Masters, Citadella, 204 strán)
    Poznámky o startupoch, alebo ako vybudovať budúcnosť