>

6 tipov ako si zefektívniť prácu z domu

6 tipov od GROWNi.sk ako si zefektívniť prácu z domu

Korona ovplyvnila každého jedného z nás. Mnohí sme sa museli tejto neobvyklej situácii prispôsobiť a zvyknúť si na fenomén tohto sveta - online prácu. Pre niekoho splnený sen, pre iných zase nočná mora. Tak či tak sa práca z domu, tzv. „home office”, stáva realitou našich dní na ešte nejaké obdobie. Hoci veľkému množstvu ľudí chýba socializácia, kolegovia či kancelárske priestory aj „home office” má svoje výhody, ak sa k nemu naučíme efektívne pristupovať. Preto vám prinášame 6 tipov a trikov na to, ako si ho čo najviac spríjemniť či zefektívniť, a tak skvalitniť svoju prácu. U každého z nás sa samozrejme osvedčí iné pravidlo, no veríme, že aspoň niektoré z týchto rád budú pre vás užitočné.

No, a teda ako na tú prácu z domu?

1. Vybavte si pracovný priestor podľa svojich potrieb

Zistite, čo k práci nevyhnutne potrebujete a zariaďte si to, aby ste to mali k dispozícii. Pre niektorých z nás je obyčajný stôl a stolička dostačujúca, iní však potrebujú kvalitný zdroj svetla, pravidelný prísun čerstvého vzduchu, zeleň, či tlačiareň. Premyslite si preto veci, bez ktorých sa ani v normálnej práci nezaobídete a predtým ako začnete aktívne pracovať si nimi vybavte svoj pracovný priestor. Buď si ich zaobstarajte sami alebo sa ozvite HR oddeleniu vašej firmy, ktoré by vám mohlo pomôcť.

2. Udržujte vzťahy v tíme

Ak pracujete v skupine ľudí, udržiavať zdravé vzťahy je nesmierne dôležité. Často práve na tomto aspekte stojí a padá úspešnosť projektov. Zároveň sa počas práce z domu môžete cítiť osamelo. Aj keď sa to nemusí na prvý pohľad zdať, sociálny aspekt práce je veľmi dôležitý, preto naň netreba zabúdať. Veľa ľuďom na práci online prekáža najmä to, že nemajú takmer žiadny ľudský kontakt. Zvyčajne by stačilo prejsť o pár stolov ďalej a pozvať kolegu na rýchlu kávu, „posťažovať” sa na šéfa poprípade sa ho spýtať, ako sa má jeho rodina. Online práca túto skúsenosť trochu sťažila, no nespravila ju úplne nemožnou. Preto si dajte záležať na udržiavaní kontaktu s kolegami. Nielenže vám komunikácia na ľudskej úrovni zvyšuje dôveru a zlepšuje kooperáciu a efektivitu v tíme, ranná online káva poprípade večerný zoom teambuilding rozhodne aj vám zlepšia deň strávený primárne doma. Nezabúdajte teda, že aj ľudská interakcia cez webkameru je lepšia ako žiadna. Neváhajte preto prebrať iniciatívu a vytvorte súbor aktivít, ktoré pomôžu vášmu tímu zlepšovať vzťahy aj počas tohto obdobia. Môžete vytvoriť čokoľvek od sobotňajšieho kvízu až po čitateľský klub, kreativite sa medze nekladú a ľudia vo vašom okolí to rozhodne ocenia!

3. Oddeľte si pracovný a „domáci priestor”

Asi sa všetci zhodneme, že práca online so sebou prináša mnoho nástrah. Často nás núti k prokrastinácii, najmä ak sa nachádzame v priestore, kde je od nás len na krôčik televízor s Netflixom, knižnica plná zaujímavých kníh, či hravý domáci maznáčik. Preto je kľúčové vyhradiť si priestor, v ktorom sa mozog automaticky prepne na pracovný režim. Ideálne čo najďalej od akýchkoľvek rozptýlení, v najlepšom možnom prípade, ak by ste medzi ne a seba vedeli postaviť dvere, a teda si vytvoriť takú malú pracovňu. Ak však nemáte k dispozícii takýto priestor, úplne postačí, ak si vyhradíte taký, ktorý si váš mozog automaticky asociuje s prácou. Môže to teda byť obyčajný stôl v kuchyni či v spálni, na ktorý si umiestníte diár, plány, brainstormingové tabule, jednoducho všetky veci, ktoré sú na vašu prácu potrebné. Prispôsobíte si ho a spravíte si ho ako stvorený pre vaše potreby. Tiež je veľmi dôležité myslieť na to, že práca z postele je jednoducho jedno veľké NIE.

4. Udržujte si svoj pracovný kútik čistý a organizovaný

Ako naši predkovia zvykli vravievať - čistota pol života. Tohto pravidla by sme sa mali držať aj pri našom pracovnom mieste. I keď nie každý z nás je poriadkumilovný, je vedecky dokázané, že neporiadok spôsobuje stres. V domácom prostredí, ktoré je už tak či tak plné nástrah a rozptýlení, je preto veľmi dôležité si stres nepridávať, no ideálne ho čo najviac znižovať. Ak nám neveríte, skúste efektívne vykonať akúkoľvek prácu s rozhádzanou bielizňou po celom byte, či pri neumytých riadoch a sami uvidíte, že to jednoducho nejde. Nielenže vám neporiadok obmedzuje priestor, vaša pozornosť bude unikať k iným veciam. Udržujte preto svoje pracovné miesto čisté a organizované, určite sa vám to osvedčí.

5. Komunikujte so svojím tímom pravidelne a otvorene

Jednu vec, ktorú si jednoducho nemôžete dovoliť zabudnúť je že, pokiaľ nepracujete samostatne, komunikácia s ľuďmi vo vašom tím je nesmierne dôležitá. Je to totiž kľúč k úspechu. Môže to znieť jednoducho, či dokonca ako klišé, no ak pracujete z domu je veľmi jednoduché si nevšimnúť signály či ľahko prehliadnuteľné komunikačné narážky, ktoré môžu v tíme vznikať. Môže vám utiecť nejaká dôležitá informácia, môže vzniknúť problém či nedorozumenie, ktoré by sa dalo v normálnom svete medzi štyrmi očami vyriešiť. Teraz však takýto luxus nemáme, preto je nesmierne dôležité dbať na svoje okolie a vnímať ľudí v tíme. Ako sa správajú, akú majú náladu, ako pracujú a či plnia úlohy. Nezabudnite však na to, že toto obdobie môže byť pre niekoho pomerne náročné, preto treba ísť na všetky argumenty s citom. Dbajte teda na komunikáciu so svojimi kolegami, ale i s manažmentom a nebojte sa upozorniť na niečo, čo nefunguje.

GROWNi tipy na efektívne komunikačné tooly: Zoom, Slack, Asana, Teams, Trello a mnoho ďalších aplikácií, ktoré vám pomôžu zostať v kontakte.

Nastavte si „rutinu”

Flexibilita. Slovo, ktoré sa môže spočiatku zdať ako idylka. Nie všetci sme stavaní na klasický režim 08:00-17:00. Práca z domu poskytuje jedinečnú príležitosť na vytvorenie si vlastného režimu (ak od vás samozrejme nezávisí celý tím). Preto či už ste ranné vtáča alebo nočná sova, môžete si vytvoriť rutinu, ktorá vyhovuje práve vám. Znie to super, však? Ľahko sa však pri tomto režime skĺzne do neefektivity a prokrastinácie. Či už chceme alebo nie, svoj stanovený pracovný čas „odmakať” musíme, preto je veľmi nápomocné zvoliť si režim, od ktorého vás nič neodtrhne. Jednoducho teda potrebujete disciplínu. Ako na to? Zvoľte si preto rutinu, ktorá vám vyhovuje a ktorej sa budete držať. Vstávajte v rovnaký čas, začnite a skončite pracovať v rovnaký čas. Nezabúdajte však aj na pravidelné prestávky a relax, pretože tie vaše telo nesmierne potrebuje. Doprajte si pohyb, v podobe behu, jogy či jednoduchej prechádzky. Jednoznačne zaraďte do svojho dňa aj socializáciu. Všetky tieto tipy výrazne zvýšia vašu pracovnú produktivitu.

GROWNi tipy: Toggl- aplikácia, ktorá vám pomôže sledovať koľko času trávite prácou a koľko vám zaberajú prestávky. Rescue Time vám ukáže, či sa držíte stanoveného plánu. Tiež vám pomôže zistiť, ktoré dni sú pre vás najproduktívnejšie.