V tomto článku sa dozviete:
“Prečo by deti nemohli pomôcť rodičom zorientovať sa v dobe, keď sa informácie šíria úplne iným spôsobom?”
Andrej a Majka žijú v Berlíne. Obaja sú šikovní mladí ľudia s pracovnými skúsenosťami z rôznych kútov sveta. Pri kontakte so svojimi rodinnými príslušníkmi však čoraz častejšie začali narážať na podobný problém. ”Počula si už o tomto?” sa stalo bežným začiatkom konverzácie s Majkinými rodičmi. Diskusia zvykla pokračovať podľa rovnakého scenára – oni jej odprezentovali najnovšie šokujúce zistenie a Majka sa pustila do vysvetľovania a zisťovania, aby ho vyvrátila, alebo aspoň uviedla na pravú mieru. Až keď sa ich opakovane dopytovala na zdroje bombastických informácií, začali podvedome odlišovať tie kvalitné od podozrivého obsahu. Andrej sa zase pasoval s mamou, ktorá pravidelne zdieľala na sociálnych sieťach neoverené príspevky a hoaxy. Ako bývalý zamestnanec Facebook-u sa poctivo pustil do vysvetľovania biznis modelu, ktorý je postavený na čo najvyššom počte klikov od používateľov. Dookola opakovať naoko jednoduchú rovnicu – čím prekvapujúcejši obsah, tým viac klikov, čím viac klikov, tým viac peňazí – však bolo vyčerpávajúce.
Problému sa rozhodli postaviť čelom a podchytiť ho systematicky. Inšpirovali sa rodičovskou kontrolou (Parental control), systémom umožňujúcim rodičom nastaviť mantinely na digitálnych zariadeniach tak, aby sa deti naučili používať technológie bezpečne. Vzhľadom na pandémiu konšpirácií je očividné, že deti nie sú jediné, ktoré potrebujú pomoc pri používaní nových nástrojov. Objem a rýchlosť šírenia sa informácií v súčasnosti ťažko porovnať so svetom, pre ktorý vzdelávací systém pripravoval predchádzajúce generácie. Keďže sociálne siete neprichádzajú s návodom na použitie, ich intuitívnosť môže byť pascou. Najmä ak človek nevie vyhodnocovať informácie a nie je si vedomý, že biznis sociálnych sietí stojí a padá na emočne nabitom obsahu, stáva sa ľahko manipulovateľným. S digitálnou výbavou vekových skupín narodených pred rozšírením internetu, ktoré sú v tomto ohľade najviac zraniteľné, sa však nepracuje. Medzeru zatiaľ nemá v ambícií riešiť štát, a preto sa ju rozhodli vyplniť mladí aktivisti. Tak pred rokom a pol založili Antivýtrus.
Zaujal ťa príbeh Majky a Andreja? Andreja môžeš nájsť medzi mentormi na GROWNi a osloviť ho.
“Chceme, aby ľudia mohli žiť bez strachu z toho, že ich ovládnu jaštery z vesmíru.”
Antivýtrus je rozšírenie (program, ktoré pridá nové funkcie do internetového prehliadača) pre Google Chrome a Mozilla Firefox. Jeho inštalácia spôsobí, že pokiaľ sa človeku zobrazí na časovej osi na Facebooku podozrivý príspevok, dostane varovanie. Používateľ si sám vyberá, či chce v čítaní pokračovať, ale aj takéto pozastavenie sa buduje u ľudí automatický filter, pretože ich núti zamyslieť sa nad pôvodom obsahu, ktorý sa im ponúka. Program vyhodnocuje konšpiračný obsah na základe metodiky od iniciatívy Konšpirátori.sk obsahujúcej zoznam stránok produkujúcich nedôveryhodný obsah. Metodiku plánuje tím Antivýtrus-u ďalej vylepšovať, keďže tá nezohľadňuje fakt, že nepravdivé informácie často šíria súkromné osoby. Stratégiu ako sa dostať k tým, ktorým by toto rozšírenie najviac pomohlo, majú premyslenú – spoliehajú sa na mladú generáciu. Vychádzajú z predpokladu, že deti alebo vnúčatá sú schopnejšie apelovať na svojich rodinných príslušníkov ako niekto neznámy, hoci s rovnako dobrým úmyslom.
Na základe spätnej väzby od vzorky najbližších vidia, že sa vydali správnym smerom. To,že uspeli sa prejavuje jednoduchým spôsobom – z časovej osi postupne začnú miznúť bombastické správy. V istom bode používateľ zistí, že znížená miera úzkosti, ktorú pociťuje nie je výsledkom ničoho iného, len zmeny obsahu na jeho sociálnych sieťach – zíde z očí, zíde z mysle.
“V istom bode, ak sú spokojní so svojím životom, ľudia hľadajú spôsob ako pomôcť ostatným.”
Projekt funguje už vyše roka a pol. Na jeho počiatku stáli traja informatici pred otázkou, ako najlepšie vynaložiť skúsenosti a čas, ktorý majú, pre dobro Slovenska.Podľa Andreja je v zahraničí bežné, aby tí, ktorí dosiahli nejaký status niečo spoločnosti vrátili. Postoj, ktorý videl všade okolo seba, inšpiroval aj jeho. Dobrovoľníctvo je pevnou súčasťou Majkinho života od 18tich rokov a okrem hlavnej motivácie – chuti pomôcť, spomína aj iné dôvody, ktoré vedú ľudí k podobným aktivitám – možnosť sa učiť v praxi a budovať niečo vlastné už v mladom veku. Téma konšpirácií a dezinformácií sa ukázala byť ideálnou výzvou, keďže kombinuje problém, na ktorý zakladatelia často narážali vo svojom okolí a zároveň sa s ním dá popasovať prostredníctvom technického riešenia, v čom sa cítili najviac doma. Neskôr, aj vďaka GROWNi, k sebe pribrali ďalších kolegov, a tak v súčasnosti tím šiestich dobrovoľníkov trojnásobne prevyšuje kapacitu slovenských profesionálnych “factcheckerov” – odborníkov zodpovedných za overovanie pravdivosti informácií šírených na sociálnych sieťach. Hrozivé štatistiky, podľa ktorých Slováci veria konšpiračným teóriám najviac v regióne v nich vyvolávajú obavy, no zároveň dodávajú, že boj proti konšpiráciám a nepravdivým informáciám nie je výlučne doménou Slovenska, a tak je odkiaľ sa inšpirovať aj pri hľadaní riešení.
Chcel by si sa pridať do tímu Antivýtrusu? Na GROWNi môžeš nájsť info o tom, koho hľadajú.
“Pôvodne sme očakávali sme veľa hejtu, no teraz nám píšu ľudia o tom, ako sme ich inšpirovali.“
Epidémia koronavírusu len znásobila šírenie dezinformácií. S narastajúcou dôležitosťou témy sa zvýšil záujem o projekt aj motivácia tímu. Oslovilo ich viacero ľudí s ochotou pomôcť, keďže zhoršujúca sa situácia posilnila túžbu pridať ruku k dielu. Do projektu každý člen tímu investuje niekoľko hodín týždenne a snaží sa svoje úlohy vpasovať do kalendára najlepšie ako vie. To, že na projekte pracujú dobrovoľne do veľkej miery vynahrádza flexibilita pracovnej náplne – každý priorite pracuje na aktivite, ktorá je jeho/jej srdcu blízka a pri ktorej môže mať čo najväčšiu pridanú hodnotu. K fungovaniu zatiaľ nepotrebujú hierarchiu – úprimná chuť podieľať sa na riešení problému, dôvera a jednotná vízia spája všetkých rovnako, a dopredu sú hnaní vlastnou dravosťou spolu s reakciami okolia. Hoci očakávania mali pôvodne nastavené skôr pesimisticky, na aktivity sa k nim dostáva silne pozitívny feedback – kamaráti považujú nápad za veľmi užitočný a to, ako sa s ním v Antivýtruse pasujú za inšpiratívne.
V súčasnosti sa sústredia najmä na to, aby používatelia mali s produktom čo najlepšiu skúsenosť a aby bol projekt schopný dokázať svoju pridanú hodnotu, a preto hľadajú posily a financie. Ambície do budúcna sú veľké – po úspešnom spustení plánujú venovať viac pozornosti vzdelávaniu učiteľov v problematike dezinformácií, pretože práve tí zohrávajú kľúčovú rolu pri budovaní kritického myslenia ďalších generácií. Ak sa ich riešenie osvedčí, chcú popracovať na jeho rozšírení aj mimo hraníc Slovenska.
Aj ty máš pocit, že máš skúsenosti, ktoré by sa zišli na Slovensku? Staň sa mentorom alebo dobrovoľníkom na GROWNi